Tre dagar i Brisbane

Vi hoppade på bussen någon av de sista dagarna i Januari och åkte cirka en timme till nästa stopp, Brisbane.
Och av alla ställen var nog Brisbane ett av de ställen jag gillade minst. Ingenting mot staden i sig, men vi hade inte riktigt turen på vår sida. Och jag är som sagt inte något jättefan av riktiga storstäder, speciellt inte dom som inte ligger vid havet....
 
Som om det inte var nog att vi längtade tillbaka till Surfers och alla människor där, hamnade vi på ett kasst, äckligt hostel som luktade instängt mögel ungefär. Vädret blev dåligt, kallt och molnigt, och jag åkte på världens förkylning med feber och dödande huvudvärk.
 
Trots allt detta och det faktum att vi endast hade tre dagar i denna staden hann vi med en hel del.
Vi åkte pariserhjul, kollade in lagunen, gick på bio, besökte den botaniska trädgården, shoppade långklänningar och åkte gratisfärja och detta var bara en del av allt vi hann med under våra dagar i Brisbane.
 
 
 
 
Australia 2013/2014 | |
#1 - - Nellie och Wilma:

Hej!
VI är två tjejer som är intresserade av att åka till Australien efter studenten vilket blir sommaren 2016. Vi har några frågor till dig som vi hoppas att du kan svara på.

Vi har varit inne och kollat på GoXplores hemsida där vi hittade din blogg. Så vi antar att du åkte med dem? I så fall är du nöjd med deras deltagande i din resa?

Anser du att det var relativt lätt att hitta boende och jobb? Är det något man borde tänka på? Hur mycket kostade ditt boende och delade du det med några andra?

Är människorna i Australien trevliga, så man lätt kan skaffa sig nya kontakter och vänner?

Hur mycket pengar tog du med dig till Australien? Kände du att det räckte eller hade det behövts mer?

Åkte du på några gruppaktiviteter med GoXplore? Vilka i så fall?

Vi skulle uppskatta ifall du svarde på så många frågor som möjligt :)
Kram Nellie & Wilma!

Svar: Hejhej, ja precis, jag åkte med GoXplore och eftersom jag till en början reste ensam tyckte jag det kändes som en bra trygghet att använda mig av Goxplore, man kunde vända sig till dom med frågor och dom fanns också på plats i Sydney. Dom hjälpte till att fixa bankkonto, skattenummer, mobiloperatör o.s.v, vilket man självklart kan göra själv också men det hela gick mycket smidigare med deras hjälp så jag är nöjd.
Boende och jobb tyckte jag var lätt att hitta, så länge man inte var för kräsen utan öppen för det som fanns. Australienarna går mycket mer på personlighet än erfarenheter när det kommer till jobb, så med en bra inställning och personlighet kan man mycket lättare få jobb trots att man inte har någon erfarenhet inom just det du söker.

Boende var också lätt att hitta, delade en lägenhet med fyra andra svenskar, och vi betalade 96 dollar var i veckan. Det finns många som hyr ut rum eller letar rumskompisar till en billig hyra så boende borde vara lätt att hitta det också. :)

Jag lovar att 98% av alla ni träffar är genomtrevliga och underbara och man har en helt annan inställning till nya människor än här i Sverige. :) Jag reste från början ensam och redan efter fyra dagar hade jag hittat fyra andra svenskar som jag sen bodde tillsammans med i fyra månader. Ni kommer träffa människor från hela världen och alla är ashärliga och det är inga problem alls att knyta kontakter. :)

Jag hade med mig drygt 30 000, och jag klarade mig på det, skaffade jobb ganska snabbt, dock rekommenderar jag er att ha med så mycket pengar som möjligt, då där finns otroligt mycket att se och göra. Jag fick leva ganska snålt den tiden jag inte jobbade haha.

Det enda jag bokade med Goxplore var ett surfcamp som dom erbjöd, och jag är helnöjd. Det var underbart och under dessa fem dagarna fick man verkligen lära sig att surfa från grunden.

Lycka till och hoppas ni får toppenroligt! Kram Becci!
Rebecca Gomer

Upp